29 Eylül 2010 Çarşamba

Arkadaş Tavsiyesi

Reklamlara değinmek istiyorum canlarım.

Reklam bize bir ürünü tanıtmak, ünlü-ünsüz yüzler kullanarak, reklam sloganları ile ürünü tavsiye etmek “alın” demek amacı ile yok mu? Var.

Reklamlarda neden hep TRT Türkçesi konuşulur yahut yazılır. (Yabancı dilde sloganları falan siktir ediyorum)

Kendinizi bir arkadaşınıza bir ürünü tavsiye ederken düşünün.Sıralıyorum;

-Al lan al, valla aldık biz geçen lezzetli yani

-Hacı güzel lan, içiliyo

-Olum kalite mal.

Bunlar soft halleri tavsiyelerin.En bilineni;

-Olum süper lan!
Hayatı boyunca birine bişeyi tavsiye etmiş, özendirmiş olan vatandaşlarımızın kesin olarak kullandığı cümle “Olum süper laaaan!” iken neden ürünler ile alakalı dolaylı yollardan dandirik hikayelerle, uyduruk sloganlarla, sikik ünlülerin samimiyetsiz gülüşleriyle yaptıkları tanıtımlara maruz kalıyoruz? Reklamında oynayan tikiler ve dialoglarından etkilenip Doritos alan var mı? Hayır yok tabi, abisinden, arkadaşından "Olum biranın yanına doritos alıcan" tavsiyesi ile alıp yiyen ve sürekli tüketenler var. Ya da Mavi Jeans reklamında ki piçirikler götlerine kot pantolon geçirip "Burası İstanbul" dedi diye "İstanbuldayık lan gidip Mavi'den kot alalım karıya kıza öyle yazılalım" diyen olmuş mudur? "Kalite kot başkan, ben aldıydım bi tane 6 yıldır giyiyorum bi göt cebi delindi o da cüzdandan" dese biri hak verir Mavi'den kot almayı düşünebilirim.

Sokak tabirleri, kısmen argo ve “lan” kelimesi reklam dünyasına girmeli abilerim. İddia ediyorum daha samimi bir dille BİM’in at çükünden imal ettiği sucuk bile özendirilebilir.

Reklam Denetleme Kurulu diye bi sik var, reklamları denetliyor, yayınlanmalarına izin veriyor yahut vermiyor argo içerikli bir reklama da engel olabilirler, ama TV’de yayınlanan yayınlar örnek teşkil edebilir. Her “Lan” kelimesi için kanal kapatılmadığına göre içinde “Lan” yahut başka gün içinde her birimizin kullandığı genel argo kelimelerin kullanılması reklamın yayınlanması adına bir problem oluşturmayacaktır.(oluşturmamalı, sikerim)Tabi bunun yanında bu söylediğim basit ucuz gündelik alınan satılan ürünler için geçerli. Yoksa atıyorum Garanti reklamında

-Ouuuv hacı abi ne haber ya?
-İyi nabalım bankaya para yatırmaya
-Lan olum Garanti’ye yatırsana parayı deli faiz oranı var Garanti’de, sırf faiziylen geçinirsin şerefsizim
dialoğu hoş olmaz değil mi? “Yatırım düşmanı” diye sallandırırlar adamı Taksim’de. Zaten son dakika duyumuyla öğrendim faiz harammış lan.

Aşırı kurumsal, emperyalist totoşların (Coca Cola, Nestle, Mc Donalds vb.) bu tarz reklamlara ihtiyacı yok muhakkak ama piyasaya yeni dalış yapan bir ürünün reklamında bu tarz bir konuşma dili seçilse… Doğanay Limonata reklam işini bana vereydi Uludağ’ın amına koyardık da içilmiyo lan bu çok iğrenç… Neyse görüşmek dileğiyle. Esen kalın.

2 yorum:

Yağız Gönüler dedi ki...

Şahane. Sosyal mecralar da paylaşayım da elalem reklam dünyasına farklı bir bakış görsün.

GK dedi ki...

Sosyal mecralar için çok küfürlü oldu bu hacı abi, onları editleyelim olmazsa :D