3 Ocak 2011 Pazartesi

Arabeskte Şahsa Uyarlama

Merhaba sevgili TIRT okurları.Kaydadeğer olmayan bir dolu sikindirik tespit ile tekrar karşınızdayım. Nedir efenim mevzuu? Başlıktan da anlaşılacağı üzre konumuz; müdavimi olduğumuz arabesk eserlerin kendimize, çevremize ve eksenimizde gelişen hadiselere uyarlanması mevzuatın araştırılması konusu.

Öncelikle; yapmadım diyen yalan söyler. Her şarkıda bir “sen” bir de “o vardır”. Yoksa bile oldurmaya çalışırsın zorlarsın, yaşanmış hadiselerini şarkıya adapte etmekten heba olursun. Şarkı bitince de “Bizim şarkımız” dersin. Bokumu sizin! Müslüm’ün şarkısı ulan o! Ama olsun, böyle durumlar arabeskin tabiatında var.

“Benim şarkım hacı beni anlatıyo”

“Dinle Necla bak dinle ne diyo şarkı bak dinle… Alo dinliyon mu alo! Neclaaaa!”

-Abi çok seviyorum ama yaa
-Aldanma çocuksu mahsun yüzüne mutlaka terk edip gidecek bir gün… (Uzaklara bakarak)
-Şarkı diil miydi abi o?

Kategorize edemediğimiz, genelde efkarlı takılan arkadaşlar için içerisinde fakirlik-aşk-ailevi sorunlar içerikli Ferdi Tayfur şarkıları şahsımıza en çok uyarlanan şarkılardır.. Mini Cooper’ı çalınmış, medyatik-sosyetik kız arkadaşı tarafından terk edilmiş bir tiki gencin bile kendisinden bişeyler bulabileceği “Bana Sor” adlı eseri ülkemiz genelinde dinleyicinin kendisine en çok uyarladığı eserler arasında başı çeker.

Müslüm Gürses şarkıları genelde söz konusu dişiye ne hissettiğini bilemeyen ağabeyler için idealdir. Mevzu aşktır ama problem nedir neye üzülünüldüğü, ne yüzünden derbeder olunduğu belirsizdir .Bu belirsizlikte dinleyici kendine göre yorum getirebilir.
Orhan Gencebay eserleri daha sosyalist, daha duyarlı aşkların tercihi olmuştur. “Hatasız Kul Olmaz” ve “Sende Haklısın” eserleri, eşlerine sağduyulu çağrısı yapmak isteyen çiftler için biçilmiş kaftandır. Bunun yanında Orhan Baba alkollü aşk acısı ambianslarının da sanatçısıdır.
Pazarcı, işportacı ve bilumum seyyar ağabeylerin sevgilisi de Cengiz Kurtoğlu’dur. Gündelik yaşayan bu ağabeylerimiz için gündelik aşk şarkıları Cengiz Kurtoğlu tarafından yazılır ve söylenir. “Duvardaki resimle avunma” ve “Resmi öpüp yatma” gibi temel sevgiliye hasret belirtileri Cengiz Abi’nin şarkılarında sıklıkla yer alır. Bu kategoriye dahil edebileceğimiz bir diğer isim de İbrahim Tatlıses'tir. Gelgelelim kendisi son 5-6 senedir zıpır şarkılar yaptığı için artık arabesk manada gençlerimize katacağı birşeyi kalmamıştır. Yazıktır.

Bayan arabeskseverlerin gözdesi de Acıların Kadını Bergen’dir. Genelde evlenmiş boşanmış yahut evlenmiş ama mutlu olamamış kocasından abisinden şiddet görmüş, takribi 1975-80 arası doğumlu ablalar mazilerine atfen “Yarabbim ben çok çektim o zalım da çeksin, Allah’ından bulsun” temalı Bergen şarkılarında kendilerini bulurlar. Benzer bir hikaye ile yaşamış vefat etmiş Bergen ablamız mevzubahis arabesksever bayanlar için rolmodeldir bi yerde. Büyük çoğunluğu birbirine benzer hikayelere sahiptir.

“Mahallenin en yakışıklı çocuğu bana vurgundu (yalan), istetecekti beni ama babamgiller bu ayıya verdiler” en bilinenidir. Ayrıca genç yaşta kaçtığı kocası, ailesi ve kocasının ailesi ile yaşadığı acıklı durumlar da sıklıkla rastlanan hikayelerdendir.Teypten CD Player’a geçiş sürecinde çoluk çocuğa karıştıkları ve artık yeterince acılı kadın arabeskçi bulunmadığı için müzikle ilişkileri minimumdadır diye düşünüyorum.

Minibüs-otobüs kızlarına atfedilen şarkılarda ayrı bir ekoldür. Liseli ve zengin kız özneli şarkılar… Kareli etek ve siyah naylon çorap bi jenerasyona “liseli” bestesi yaptıran en önemli ilham kaynaklarıdır. Diğer bir konuda da ilham vermiştir, o da başka bir yazıda kısmetse.. Bu tarz şarkılarda uyarlama da zorluk çekmeyiz. Çünkü muhattaplar hem şarkı sözlerinde hem de kliplerde açık olarak beyan edilmiştir. Minibüsçü vs. Liseli Kız.


Ceylan ve Emrah etkisinde gelişen “çocuk arabeski” (çocuk pornosu gibi oldu) de kırsaldan kente göç etmiş ve okul çağında çalışmak zorunda kalmış yavrularımız için ilaç olmuştur. Bu jenerasyonun ilk fertleri büyüyüp “Hakan Taşıyan” segmentine yükseldiklerinde bir 2.dalga olarak Küçük İbo ve Küçük Onur patlamış, gelgelelim ülkemizin refah seviyesi yükseldiğinden çocuklarımız üzerinde Ceylan ve Emrah etkisini bırakamamıştır. Yine de o dönemden bu döneme kendisini Emrah İbo Ceylan vs. yerine koyan bir dolu evladımız popstar elemelerinde kendilerini göstermek istemiş fakat yeterince kötü şartlarda ve acılı yaşamadıkları için elenerek genç yaşta arabeske veda etmişlerdir.

Halihazırda; dertli-kederli tinerci-balici U18 evlatlarımızın, eserlerinde kendilerini bulabileceği bir çocuk arabeskçi bulunmamaktadır.

Bir müzikal enfeksiyon araştırmasının daha sonuna geldik. İltihabı sıkıp patlatmayın. Müzikle kalın.

5 yorum:

athırsızı dedi ki...

arkadaş bu nedir ya. butun arabesk bırıkımını buraya dokmussun. ibretlik bir paylasım. ibretlik bır analız.

GK dedi ki...

tesekkür ederim, gençleri bi nebze aydınlatabildi isem ne mutlu bana.

Adsız dedi ki...

Bergen rihannaya benziomuş ha!

GK dedi ki...

ahahaha şimdi bundan yolla "ben bergen'e benziyorum" da dersin sen

Adsız dedi ki...

Benziom harbi:D nese ahaha:D Şhh kmse duymasın:D:D